Edixa16 - modrzewie8

Modrzewiowy Dom
Agnieszka & Robert Soleccy
59-610 Wleń
Modrzewie 8
Przejdź do treści
Menu

Edixa16

.
Lata sześćdziesiąte ubiegłego wieku to z pewnością najlepszy okres dla rozwoju miniaturowych aparatów fotograficznych na film kinowy 16mm.Powatało wówczas dużo konstrukcji, które ze względu na precyzję i jakość wykonania stanowią dzisiaj niemal małe dzieła sztuki inżynierskiej. Wykonane prawie całkowicie z metalu pokryte uszlachetniającymi powłokami galwanicznymi również dzisiaj potrafią zachwycać i cieszyć oko swoim wykonaniem.
Do takich zabytków sztuki technicznej należy również wyprodukowany przez firmę Wirgin z Wiesbaden  miniaturowy aparat który otrzymał nazwę Edixa16. Pierwsze modele tego aparatu pojawiły się w 1960 roku i przez cały okres produkcji do początków lat 70-tych powstało kilka odmian różniących się niewielkimi elementami  lub marką obiektywu.

 wymiary – 84x 42x 32 mm
 waga - 178 g
 celownik lunetkowy z lustrzaną  ramką kadru
 obiektyw Kreuznach Xenar Schneider 25mm (f2.8-16) lub obiektyw Ulm-Donau Travegar Schacht      25mm (f2.8-16)
  zakres nastawiania ostrości   0,4m  do nieskończoności
migawka B 1/30, 1/60, 1/150
 film 16 mm jednostronnie perforowany w kasetce typu RADA

Aparat jest zbudowany w formie prostopadłościanu jak większość typowych aparatów miniaturowych, jednak posiada kilka cech , które go wyróżniają. Przede wszystkim posiada dźwignie szybkiego naciągu i korbkę powrotnego zwijania filmu. Umieszczone są one dość nietypowo bo na dolnej odejmowanej ściance korpusu. W większości miniaturowych kamer fotograficznych przesuw filmu realizowany jest poprzez zsunięcie
i ponowne rozsunięcie części korpusu lub po prostu kółkiem .Dźwigniowy przesuw filmu z jednoczesnym napięciem migawki zastosowano jeszcze chyba tylko w miniaturowych lustrzankach na film typu 110  od Minolty i Pentaxa oraz w sowieckiej lustrzance na 16-to mm. film Narciss. Natomiast powrotne zwijanie naświetlonego filmu znajdziemy jeszcze tylko w aparacie Rollei16. Zarówno Edixa 16 jak i Rollei16 zostały zaprojektowane przez tego samego konstruktora Heinza Waaske, który również zaprojektował kilka innych modeli produkowanych przez firmę Rollei
Na górnej płycie aparatu znajdują się trzy ząbkowane pokrętła i malutka dźwigienka. Pokrętło z prawej strony służy do ustawiania ostrości, w środku mamy spust migawki otoczony pierścieniem blokady, a po lewej stronie pokrętło sterujące migawka i przysłoną wewnątrz którego jest jeszcze tarcza czułości filmu. Ustawianie prawidłowej ekspozycji w tym aparacie jest również trochę nietypowe. Aparat współpracuje z dwoma typami światłomierza których jeden sprzęga się z mechanizmem migawki i przysłony , a drugi posiada tylko skale z wartościami świetlnymi EV.
W przypadku światłomierza sprzężonego należy obracając pokrętłem czasów doprowadzić do pokrycia się czerwonego indeksu z igłą światłomierza, a w drugim przypadku trzeba ustawić czarną kropkę na pokrętle naprzeciw liczby świetlnej, którą wskazała wskazówka światłomierza. Mechanizm migawki i przysłony działa w ten sposób, że najpierw ustawia się czas B -2,8 , 1/30- 2,8 , 1/60 – 2,8 , a dopiero od czasu 1/150 następuje stopniowe zmniejszanie otworu przysłony. Mała dźwigienką obok pokrętła czasów służy do ustawienia jednego czasu ok 1/30  s dla całego ciągu przysłon podczas fotografowania z użyciem lampy błyskowej.
Film był ładowany do rozbieralnych kasetek jednokomorowych typu RADA  i po zrobieniu 24  zdjęć należało go zwinąć z powrotem do kasetki. Do tego celu służy mały przycisk zwalniający mechanizm napinania migawki i korbka powrotnego przewijana umieszczone w dolnej odejmowanej płycie aparatu. Mimo iż do kasetek ładowany był jednostronnie perforowany film 16mm to perforacja nie była wykorzystywana. Ten typ filmu zapewniał jednak minimalnie większy kadr wynoszący 12x17mm. Na przedniej ściance znajduje się gniazdo lampy błyskowej, która można było przymocować do aparatu za pomocą dodatkowego łącznika. Przykręcało się go śrubą statywową do prawej strony aparatu.
Jak wspominałem przez cały okres produkcji wypuszczono kilka modeli które różniły się następującymi szczegółami :

Edixa 16 – model podstawowy posiada obiektyw Kreuznach Xenar Schneider 25mm (f2.8-16) lub obiektyw Ulm-Donau Travegar Schacht 25mm (f2.8-16).

Edixa 16 M  sprzedawany w 1962 r na górnej płycie posiada grawerunek z nazwa oraz literka M, obiektyw Kreuznach Xenar Schneider 25 mm

Edixa 16 MB  sprzedawany od 1965 r wykończony na czarno , zamiast pokrętła blokady tylnej ścianki posiada dźwignię, dźwigienkę zmiany czasu do błysku zastąpiono niewielkim pokrętłem.

Edixa 16 S  sprzedawana w 1963 r z obiektywem .Trinar 25 mm f2.8.

Edixa 16 U sprzedawana od 1963r z niesprzężonym światłomierzem i obiektywem Ulm-Donau Travegar Schacht 25/2,8

Dla dużych domów towarowych firma Wirgin dostarczała aparaty oznaczone jako Alka16 lub Franka 16.Nazwa była grawerowana bądź przyklejona w postaci niewielkiej tabliczki.
Podobnie jak i do innych modeli miniaturowych aparatów fotograficznych również firma Wirgin oferowała dodatkowe akcesoria w postaci lampy błyskowej na żarówki spaleniowe,filtrów barwnych czy rzutnika przeźroczy.
Prezentowane zdjęcia zostały wykonane na starym dwudziestoletnim filmie ORWO NP52 i po wywołaniu  przetworzone do postaci cyfrowej.
Wróć do spisu treści